Nytårshilsen fra Ulobby

Ulobby har haft et fantastisk spændende 2017. 

Vi er gået fra være to nørder med en idé til fem fuldtidsansatte og et produkt på vej ud i Europa. 

I 2017 fik vi launchet den danske version af platformen. Vi har fået nye kunder hvert kvartal. Vi har fået investorer & støtte fra Innovationsfonden. 

Hvad sker der i 2018?

Da Bertel og jeg første gang talte om at etablere Ulobby tilbage i 2016, var det fra begyndelsen meningen, at den danske version skulle være første step, mens step to var EU. Derfor er vi nu gået igang med at udvikle en EU-version af Ulobby. For vi har oplevet en massiv efterspørgsel det sidste års tid, og een af grundene er nok, at ca. 60 % af den nationale lovgivning kommer fra EU. Antallet af virksomheder og organisationer, der forsøger at præge den politiske dagsorden i EU stiger samtidig med ca. 10-15 % om året. Og det bruger de mere end 1,5 mia. euro på - hvert år. Det er indlysende, at der er meget på spil for virksomhederne. Og de er i høj grad villige til at være first-movers og omfavne ny teknologi for at opnå ny viden og arbejde smartere.

Vi vil udvikle EU-versionen i partnerskaber med en række udvalgte internationale virksomheder og nogle af de dygtigste Public Affairs specialister. Funktionerne bliver banebrydende for Public Affairs-arbejdet i Bruxelles. Nogle af dem har hidtil ikke været teknisk mulige. Ulobby EU vil skabe nye insights om politisk adfærd, handlemønstre, "bobler", konkurrenter etc.

2018 vil derudover også betyde, at vi skal vokse og udvide i takt med, vi nærmer os Bruxelles. Hvad det konkret indebærer, vil jeg løfte sløret for lidt inde i det nye år. 

Makro-perspektivet: Teknologi vil ændre politik

Zoomer jeg lidt ud her fra Ulobby-boblen, så er der virkelig knald på udviklingen i krydsfeltet mellem politik og teknologi. Vi har allerede set, at anvendelsen af ny teknologi kan være en game-changer og afgøre valg. Især ved at forhindre fejllæsning af den politiske "zeitgeist" som følge af "confirmation bias". "Confirmation bias" kan meget simpelt oversættes til "sådan plejer vi jo at gøre".  Begrebet kommer fra psykologien og indebærer kort fortalt, at man leder efter information, der bekræfter een i det, man selv gerne vil tro, og man blankt afviser alt det, der måtte tale imod (læs bl.a. Raymond S. Nickersons udmærkede artikel fra 1998 "Confirmation Bias: A Ubiquitous Phenomenon in Many Guises" ). 

Teknologi kommer til at ændre Public Affairs disciplinen i løbet af blot få år. Det er jeg overbevist om. Og her taler jeg ikke om de utallige taktiske greb som eksempelvis kan ligge i begrebet "Digital Public Affairs", hvor man kigger lidt på kampagner, reach, share-of-voice etc. Nej, det drejer sig om skræddersyet software tilpasset den enkelte virksomheds forretning, der understøtter deres konkrete business case. De virksomheder, der kommer først og anskuer mulighederne på denne måde, og derved forhindrer "confirmation bias", vil være dem der vil vinde markedsandele. 

Der går ikke en uge uden jeg bliver overrasket over, hvad vores programmører fortæller mig, vi kan udvikle af nye funktioner til virksomheder, der er villige til at integrere teknologi i deres Public Affairs arbejde. En helt ny verden er ved at åbne sig. 

Godt nytår.

// Anders