Fremtidens lobbyist bruger LaaS

Mange kender begrebet SaaS – "software as a service" – men kender du LaaS? 

LaaS = "Lobby as a service" er et begreb, vi har udviklet, der helt enkelt betyder, at du stempler ind og ud af rollen som lobbyist ved brug af en platform til dit lobbyarbejde. 

Vores mantra er "lobby for alle" og meningen med det er todelt: Vi vil selvfølgelig gerne have at flere får mulighed for at blive hørt i demokratiet (sænke entry barriers), men samtidig mener vi også, at det i fremtiden bør blive muligt for alle i en organisation at blive involveret i lobbyarbejde, uanset om det er kollegaen fra markedsføring, salgsafdelingen, HR, legal/compliance, direktionen eller bestyrelsen: alle kan være lobbyist ved hjælp af platformen. Så med LaaS mener vi ikke "consultancy services", hvor du på eks. på timebasis køber dig til en lobbyist fra et bureau, men derimod kan alle blive inddraget i lobbyarbejdet og hele organisationen kan begynde at tænke deres arbejde ind i en politisk virkelighed/kontekst. På den måde arbejder hele organisationen mod samme mål, i stedet for at lobbyarbejdet foregår fragmentarisk i et lille hjørne af organisationen eller er outsourcet til et bureau.

Og hvorfor mener vi, det er vigtigt? Fordi vi hurtigt opdagede, at når vi var ude og præsentere platformen for en virksomheds eller organisations lobbyister, så stod det hurtigt klart for alle i lokalet, at for at hæve niveauet af lobbyarbejdet til højeste niveau, så kræver det at hele organisationen er med. Og det er netop dét, der er kernen. For de virksomheder, der har mest succes med deres lobbyarbejde, er ofte de virksomheder, hvor hele organisationen arbejder hen imod samme mål, og hvor salg, markedsføring, stakeholder-arbejde, kommunikation, CSR etc. etc. altsammen peger i samme retning. Mange virksomheder har faktisk et godt setup med mange dygtige folk ombord. Men det har konkurrenterne ofte også. Så derfor bør fremtidens superlobbyister kigge på de mere fundamentale og strukturelle forhold i relation til lobbyarbejdet. Det bliver afgørende, om alle arbejder mod samme mål. Og om de bruger LaaS som omdrejningspunkt eller ej.